در حال بارگذاری ...

رونق تئاتر در مشهد؛ تجربه‌ای دست‌یافتنی برای همه استان‌ها

جواد اشکذری رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین دلائل اقبال مخاطبان از تئاتر در این استان را ایجاد یک تعامل حرفه‌ای میان اهالی تئاتر و اهالی رسانه‌ می‌داند که باعث ایجاد انگیزه‌ای زیادی در بین هنرمندان استان شده است.

جواد اشکذری رئیس انجمن نمایش استان خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش رسانه در توسعه و گسترش تئاتر، با بیان اینکه تئاتر به خودی خود یک رسانه هنری است، به ایران تئاتر گفت: یکی از مهم‌ترین ابزار رونق هنر نمایش، رسانه‌های مکتوب و مجازی هستند که با حمایت از تئاتر می‌توانند نقش بسزایی را در ارتقاء فرهنگ یک شهر و استان ایفاء کنند.

اشکذری ادامه داد: در همین استان خراسان رضوی کافی است وضعیت استقبال از یک نمایش را در دو شهر که کنار یکدیگر هستند با هم مقایسه کرد تا به توان و اهمیت نقش رسانه توسعه و گسترش هنر تئاتر پی برد. یکی از این شهرها به رسانه توجه فراوانی دارد و به همین خاطر تئاتر آن شهر زنده بوده و اجراهای عموم آنجا نیز با استقبال خوب مردم مواجه می‌شود. اما در آن یکی شهر که اتفاقا هنرمندان فراوانی هم دارد، به دلیل ضعیف بودن در بخش رسانه، اجراهای چندانی در سال وجود ندارد و استقبال مردمی هم خوب نیست حتی بعضا مردم از زمان نمایش‌های روی صحنه در آن شهر اطلاع پیدا نمی‌کنند.

رئیس انجمن نمایش استان خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تغییر ماهیت رسانه‌ها توضیح داد: در حال حاضر مقدار زیادی ماهیت رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب تغییر کرده و دیگر کار خبررسانی را کمتر انجام می‌دهند. در واقع امروزه جریان اطلاع‌رسانی و بازدید از خبرها بیشتر در فضای مجازی صورت می‌گیرد و رسانه‌ها مکتوب بیشتر به مسائل تحلیلی نمایش‌ها می‌پردازند.

او در ادامه افزود: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که در حال حاضر مسئله‌ای که مخاطب را در استان خراسان رضوی به خصوص در شهر مشهد به سالن‌های تئاتر می‌آورد؛ تحلیل‌ها و نقدهایی است که درباره نمایش‌ها در رسانه‌های مکتوب منتشر می‌شود. حتی میزان بازدید این مطلب‌ها در سایت مشهد تئاتر به مراتب بیشتر از خبرهای این حوزه است و این دلیلی بر این مدعاست.

اشکذری با بیان اینکه امروزه هر کدام از رسانه‌ها در بخش خاصی توانایی ویژه‌ای دارند با تاکید بر اینکه به طور کلی باید بگویم که مجموعه‌ای از رسانه‌ها با کارکرد‌های مختلف سبب رشد تئاتر می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر فضای مجازی مختص به اطلاع‌رسانی‌های فوری و اخبار نمایش‌ها است و بیشتر تماشاگران در این رسانه‌ها با فضای تصویری نمایش‌ها آشنا می‌شوند، سایت‌های تخصصی هم که البته تعدادشان هم در کشور کم است، مختص گفت‌وگو و مطالب تحلیلی درباره نمایش‌ها هستند.

او موفقیت تئاتر در خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد در سال‌های اخیر را منتسب به جریان رسانه‌ای دانست که در تئاتر مشهد به راه انداخته شده و درباره آن این‌طور توضیح داد: تا همین چند سال قبل نمایش‌هایی که در مشهد به صحنه می‌رفتند، نهایتا دو ماه از سال را پوشش می‌داد. همین موضوع سبب شد که ما به این موضوع فکر کنیم که چطور می‌توان در مشهد هر روز نمایش‌هایی را برای اجرا داشت. طرح‌هایی مختلفی از قبیل شب‌های تئاتر و دوسالانه نمایش‌ها را برگزار کردیم و علاوه بر این موضوع اطلاع‌رسانی را یکی از ارکان مهم قرار دادیم. به این صورت یک جریان رسانه‌ای ایجاد شد که ما آن را به وجود آورده بودیم. بی‌شک یکی از مهم‌ترین عواملی که امروز تئاتر مشهد را در جایگاه امروز در تئاتر کشور قرار داده، اهمیت دادن به مقوله رسانه است.

رئیس انجمن نمایش استان خراسان رضوی همچنین با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین قدرت‌های رسانه ایجاد انگیزه در بین هنرمندان است، گفت: نمایش‌هایی که در گذشته تولید می‌شدند هدف‌شان تنها اجرا در جشنواره تئاتر فجر بود، اما امروز به لطف رسانه‌ها دیگر کمتر کسی است که تنها به خاطر دیده شدن در جشنواره تئاتر فجر دست به تولید نمایش می‌زند. چراکه رسانه‌ها در مشهد کار همه هنرمندان را پوشش می‌دهند و به این صورت حتی مردم تهران هم از کارهای آنها اطلاع دارند.

او در ادامه اضافه کرد: در گذشته نمایش‌هایی برای جشنواره آماده می‌شدند و اگر شرایط مهیا بود، به اجرای عموم هم می‌پرداختند، اما حال وضعیت کاملا عکس شده است. هنرمندان به دیده شدن در رسانه استان خود قانع هستند و به نوعی می‌توان گفت سایت‌های تئاتری در مشهد عامل مهمی در ایجاد انگیزه برای کار کردن آنها است.

جواد اشکذری در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه سایر استان‌ها نیز می‌توانند روندی مانند آنچه در مشهد رخ داده را تجربه کنند، یادآور شد: اگر استان‌ها از وضعیت تئاتر همدیگر مطلع باشند، می‌توانند تاثیرات مثبت خود را به یکدیگر منتقل کنند که در ادامه سبب پیشرفت تئاتر کشور می‌شود. در گذشته تئاتر دارای سه ضلع هنرمند، تماشاگر و مدیریت بود، اما امروز با وجود رسانه‌ها تعداد اضلاع آن به چهار رسیده است. در واقع این رسانه‌ها هستند که خط و ربط سه ضلع دیگر را مشخص می‌کنند و در کنار بقیه عوامل ابزار بسیار مهمی در بحث اقتصاد تئاتر به شمار می‌آیند.




نظرات کاربران