در حال بارگذاری ...

جای خالی سالن تئاتر حرفه ای در نیشابور

نیشابور به رغم سابقه دیرینه فرهنگی و کسب موفقیت های متعدد در رشته تئاتر، سالن مناسب برای اجرای تئاتر ندارد که این امر هنرمندان این رشته را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، به گفته مسئولان ذیربط سالن های موجود در این شهر نیز به بخش خصوص سپرده شده و خدمات مناسب در آنها ارائه نمی گردد.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان نیشابور در این باره به خبرنگار برنا گفت: سالن های تئاتر نیشابور در اختیار بخش خصوصی است که برای هر اجرا باید شبی 700 هزار ریال تا یک میلیون ریال و برای هر جلسه تمرین 200 هزار ریال اجاره بپردازیم.

محسن مسعودی فر‌ افزود: علاوه بر آن امکانات و خدمات مناسب هم در این سالن ها ارائه نمی شود لذا تلاش می کنیم سالن های مزبور در اختیار انجمن های نمایش قرار گیرد.

این عضو هیات مدیره شورای سیاست گذاری تئاتر شهرستان های خراسان رضوی اظهار کرد: انجمن هنرهای نمایشی نیشابور محل درآمد ندارد و حدود 70 درصد سود حاصل از فروش بلیت تئاتر، صرف هزینه ها از جمله بیمه هنرمندان می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای فعالیت در زمینه تئاتر نباید نگاه اقتصادی داشت گفت: یک کارگردان برای اینکه اثر خود را به روی صحنه ببرد مدت چهار تا پنج ماه به صورت روزانه باید تمرین کند و حقوقی نیز از این بابت دریافت نمی کند.

وی افزود: علاوه بر آن هزینه بازیگران، عوامل پشت صحنه، ساخت موسیقی، دکور، گریم، طراحی و دوخت لباس نیز باعث می شود چیزی از فروش بلیت برایش باقی نماند و بازیگران نیز اغلب از جیب خود خرج می کنند.

مسعودی فر گفت: با این همه در سال 1368 یک تئاتر از نیشابور به جشنواره فجر راه یافت و امسال نیز 2 نمایشنامه از این شهرستان به جشنواره استانی و 2 اثر دیگر هم به جشنواره سوگواره راه پیدا کرد و نمایش تئاتر درمانی از این شهرستان در جشنواره منطقه ای بیرجند به روی صحنه رفت.

وی افزود: امسال هفت گروه تئاتر از نیشابور برای بازبینی اعلام آمادگی کردند که در این زمینه بعد از مشهد رتبه دوم را در استان داریم.

وی اظهار کرد: برنامه های نمایش نامه خوانی نیز مدت سه سال است که به طور منظم در نیشابور برگزار می شود و پارسال هم جشنواره نمایش نامه خوانی با هشت گروه در نیشابور برگزار شد.

دبیر شورای نظارت بر نمایش شهرستان نیشابور نیز گفت: برای تمرین روی صحنه باید مبلغی به حساب مسئول سالن واریز شود اما خدماتی به جز چند صندلی، پرده و یک بخاری به ما نمی دهند.

علی جهان تیغ افزود: برای اجرای روی صحنه امکانات نور و صدا نداریم و بازیگران نیز از پوشش بیمه محرومند.

وی اظهار کرد: هزینه اجرا در فرهنگسرای سیمرغ به ازای هر اجرا 20 تا 30 میلیون ریال است و 2 سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هم هزینه دارد.

وی گفت: برای استفاده از سالن های آموزش و پرورش و دانشگاه نیز باید پروسه طولانی طی نمود.

این کارگردان تئاتر با اظهار تاسف از وضعیت تئاتر مدارس افزود: دانش آموزان از آموزش مستمر تئاتر برخوردار نبوده و اغلب مربیان هنری و فرهنگی مدارس اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

وی با بیان اینکه در مدارس استعدادهای درخشانی در زمینه تئاتر داریم اظهار کرد: با این حال دانش آموزان تعریف درستی از تئاتر ندارند و دانش آموزان روستاها نیز با این هنر آشنایی ندارند.

وی گفت: مهمترین مشکل در تئاتر شهرستان عدم توجه مسئولین به این هنر است.

جهان تیغ افزود: با این همه امسال 87 اثر به دبیرخانه شورای نظارت بر نمایش این شهرستان ارسال شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش داشته است.

یکی از فعالین حوزه تئاتر نیز گفت: مشکل اصلی تئاتر نیشابور نداشتن یک سالن مناسب است.

بهزاد آقاجانی افزود: بیشتر کارهای تئاتر در مرکز استان یا تهران در سالن های 'بلک باکس' به روی صحنه می رود اما در این شهرستان تئاترها در سالن های قدیمی یا آمفی تئاتر اجرا می شود.

این کارگردان و دانش آموخته رشته هنرهای زیبا اظهار کرد: یکی از آسیبهایی که متوجه کارگردانها و بازیگران تئاتر این شهرستان شده این است که بازیگران در سالنهای قدیمی تمرین می کنند ولی زمانی که به جشنواره می روند باید در سالن 'بلک باکس' به اجرای تئاتر بپردازند که این امر باعث می شود به رغم تمرین بسیار، کار ضعیف ارائه شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز در این باره گفت: یک سالن 'بلک باکس' در نیشابور وجود دارد که در اختیار بخش خصوص است.

عباس کرخی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران سالن های مزبور به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اظهار کرد: برای احداث یک سالن بلک باکس دست کم 100متر مربع زمین مورد نیاز است که اگر شورای شهر یا هر نهاد دیگر این زمین را در اختیار ما قرار دهد، سایر هزینه ها را انجمن هنرهای نمایشی تامین می کند.

حدود یک هزار و 200 نفر در حوزه های گوناگون فرهنگی و هنری نیشابور در حال فعالیت هستند که از این تعداد حدود 200 نفر در بخش های مختلف هنرهای نمایشی اعم از بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه نویسی، گریم و عکاسی فعالیت دارند.




نظرات کاربران