در حال بارگذاری ...

حمایت از تئاتر کودک و نوجوان در خراسان رضوی کم است

یک کارگردان کودک و نوجوان گفت: حوزه هنری خراسان ضوی حمایت‌هایی از تئاتر کودک و نوجوان انجام داده اما در مجموعه این حمایت بسیار کم است.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، یک کارگردان کودک و نوجوان گفت: حوزه هنری خراسان ضوی حمایت‌هایی از تئاتر کودک و نوجوان انجام داده اما در مجموعه این حمایت بسیار کم است.

جواد رحیم‌زاد  اظهار کرد: نمایشنامه «بدون شرح» برای نوجوان است و داستان آن در مورد نوجوانی که با پیداکردن یک عینک سه بعدی وارد کارگاه تاریخ و با شخصیت‌هایی مثل پتروس، دهقان فداکار و آرش کمان‌گیر آشنا می‌شود.

وی در رابطه با اینکه چرا به سراغ این قهرمان رفته است، بیان کرد:  این‌ها قهرمان کتاب درسی بچه‌ها بودند که در حال حاضر از کتاب‌های درسی حذف شده‌اند و نمایشنامه «بدون شرح»بر این اتفاق است. این مربی تئاتر ادامه داد: با حذف این قهرمان‌ها آنها به کتاب‌های تاریخ پیوستند در حالی که باید در کتاب ادبیات می‌بودند این کار به این معناست که فدارکاری به تاریخ پیوسته و تمام شده است.

کارگردان کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که چقدر قهرمان‌پردازی برای کودک و نوجوان لازم است، بیان کرد: به نظر من کودک و نوجوان ما امروز نیاز به قهرمان دارند اما متاسفانه چون ما قهرمان ملی خودمان را به بچه‌ها معرفی نکردیم امروز باید شاهد باشیم  قهرمان دختران ما باربی و پسران ما بن تن شده است.

وی افزود: نمایشنامه «بدون شرح» در بخش نویسندگی  از بین  ۶۷ نمایشنامه متقاضی در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان توانست جزو ۱۰ اثر راه یافته به  این جشنواره قرار گیرد. این کارگردان کودک و نوجوان ادامه داد: در مشهد کارگردان‌هایی هستند که در بخش کودک و نوجوان کار می‌کنند اما هیچ تهیه‌کننده یا مکانی که از تئاتر کودک و نوجوان  حمایت کنند، وجود ندارد.

رحیم‌زاده با بیان اینکه اکثر تئاترهای کودک و نوجوانی که در مشهد و استان اجرا می‌شود با حمایت بخش خصوصی و یا  به صورت شخصی هزینه‌های آن تامین می‌شود، ادامه داد: اصولا جشنواره‌ها و یا زمان آغاز سال تحصیلی که یک تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند به درآمدی برسد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جشنواره رضوی آستان قدس در این زمینه ورود پیدا کرده است و حوزه هنری خراسان ضوی حمایت‌هایی از تئاتر کودک و نوجوان انجام داده‌اند اما در مجموع این حمایت بسیار کم است.

این کارگردان کودک و نوجوان ابراز کرد: عملا همه هنرمندان کودک نوجوان دارند هزینه‌های را خودشان متقبل می‌شوند هر چند در این چند سال اجراهای زیادی داشتند و در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی هم خوش درخشیده‌اند.

رحیم‌زاده بیان کرد: تا جایی که من مطلع هستم در استان ما به جز مشهد نیشابور و کاشمر است که تئاتر کودک دارند بقیه شهرستان‌های استان متاسفانه از ابراز پرارزش کمتر استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان تئاتریست فرهنگ و آینده‌ساز، که  به دست به فراموشی سپرده شده است، ادامه داد: با توجه به اثربخشی و فرهنگ‌سازی تئاتر کودک و نوجوان باید در مشهد و سایر شهرهای استان به این مقوله بیشتر به پردازند.

این کارگردان کودک و نوجوان در رابطه با حضور کارگردان‌های ایرانی در جشنواره بین‌المللی بیان کرد: برگزاری جشنواره بسیار خوب است هم از نظر کیفیت آثار ارسالی و هم اعتباری که این جشنواره‌های بین‌المللی دارند.

رحیم‌زاده با بیان اینکه نباید نگاه جشنواره‌ای به آثار برگزیده جشنواره‌ها داشت،  اظهار کرد: کار هنرمند بعد از جشنواره شروع می‌شود بعد از جشنواره، کار هنرمند باید بتواند روی صحنه اجرا داشته باشد و حمایت شود.

وی ادامه داد: اینکه ورکشاپ‌ها تنها مختص به هنرمندان شرکت‌کننده باشد درست نیست، باید راهکاری اندیشید شود تا از سایر استان‌ها علاقمندان و هنرمندانی که دوست دارند بتواند در این ورکشاپ‌های خارجی حضور پیدا کنند و کارهای بین‌المللی را ببیند و تجربه کسب کند.

این کارگردان کودک و نوجوان در پاسخ  به این سوال که تئاتر کودک و نوجوان ایران در جهان چه جایگاهی دارد، گفت: ما از لحاظ محتوایی حرف زیادی برای گفتن داریم اما سایر کشورها از لحاظ تکنیکی مثل دکور، موسیقی و غیره از ما بهتر هستند. به این دلیل که در این جشنواره‌ها تئاتر کشورمان امکان حضورش کم است، یعنی  آنها در جشنواره‌های ما شرکت می‌کنند ولی ما کمتر به کشورهای آنها برای جشنواره‌ها می‌رویم. وی ادامه داد: باید نگاه توریستی از جشنواره همدان برداشته شود و ما هم  در جشنواره‌های مهم کشورهای خارجی حضور پیدا کنیم تا تبادل فرهنگی شکل بگیرد.




نظرات کاربران